Interview: Het bedrijf achter Timberprint
19 augustus 2014 door Patrick Riemers

Helemaal gek van hout
Zoals bij elk gesprek, is de eerste vraag: "Wil je koffie?". Ik houd wel van een lekker bakje koffie, dus dat sla ik niet af. Helaas was ik zelf nog niet helemaal wakker. Bij de eerste slok die ik neem, glijdt het kopje uit mijn hand en gaat er een groot deel over mezelf. En ik had nog wel netjes een pak aangedaan... De eigenaar, Raymon Koggel, schoot meteen vriendelijk te hulp. Lekker begin dus, maar het ijs was gebroken.
Helemaal opnieuw beginnen
Timberprint is eigenlijk al in 2011 gestart met het printen op hout. Toentertijd waren er nog maar weinig partijen die zich hiermee bezighielden, dus was er enorm veel terrein te winnen. De website werd gelanceerd, maar Raymon werd er nooit volledig tevreden over. Nadat de website een jaar in de lucht was, besloot Raymon dat het anders moest. Dus zijn ze helemaal opnieuw begonnen met het ontwerpen van de website, en vooral met de online editor.Een hele nieuwe ervaring
Een foto printen op hout zorgt ervoor dat de kleuren van de originele foto anders worden. Daarnaast zorgen de kieren tussen de planken voor strepen over een foto op plekken waar je dat misschien niet wilt. Omdat de oude editor (van website uit 2012) onvoldoende mogelijkheden bood om het effect van het hout goed inzichtelijk te maken, werd er veel tijd besteed om dit effect al in de editor zichtbaar te maken. Na meer dan een jaar ontwikkelen, waren de editor en de website klaar om opnieuw gelanceerd te worden. Dat was in november 2013.Ja, het ziet er geweldig uit
Ondertussen zijn we alweer een ruim een half jaar verder en je ziet duidelijk dat het de investering (je wilt niet weten hoeveel...) waard is geweest. De website ziet er prachtig uit. Het straalt precies uit hoe Raymon en dus Timberprint is. Mooie, grote, sfeervolle foto's geven een goed beeld van het effect van hout op een foto. En de editor is echt een verademing ten opzichte van die van andere aanbieders. Je kan eenvoudig foto's uploaden, het formaat aanpassen, en wisselen tussen houtsoorten. Er is zelfs een help-functie direct beschikbaar om je snel bekend te maken met alle mogelijkheden van de editor. Wat vooral erg leuk is, is woonvisie. Hiermee kan je zien hoe de foto er in verschillende kamers/opstellingen uit zal zien (op een dressoir, boven je bed, of in de babykamer). Helaas zie je dan nog niet je eigen foto terug, maar het geeft wel een mooi idee. Om dit allemaal mogelijk te maken en bezoekers de best mogelijke ervaring te bieden, staan er maar liefst 22 servers dag en nacht klaar. Echt ongelooflijk, al zeg ik het zelf."Wij houden van hout en van mensen blij maken!" - Raymon Koggel
Alleen nog maar whitewash - alleen kwaliteit
De visie van Timberprint is dat je klanten blij maakt als alles goed is geregeld. Dat betekent dat alles tiptop in orde moet zijn en vooral dat de foto's altijd voldoen aan de verwachting van de klant. Dat dit veel van een bedrijf vraagt, bleek wel in het afgelopen half jaar.Hoge klantverwachting
Begin 2014 bood Timberprint een groot aantal houtsoorten in verschillende uitvoeringen aan. Je kon kiezen uit een foto op vurenhout, steigerhout, larikshout, of berkenhout en allemaal met de optie voor een whitewash uitvoering. Ondanks dat op de website heel duidelijk stond aangegeven wat het effect was van de verschillende houtsoorten en uitvoeringen bleken veel klanten verrast bij een foto op vurenhout zonder whitewash. De kleuren waren toch niet wat ze wilden (die worden geler zonder whitewash). Aangezien Timberprint grote waarde hecht aan klanttevredenheid, stuurden ze deze klanten kosteloos een nieuwe foto op hout. Dat zegt veel over hoe het bedrijf werkt, maar is natuurlijk niet vol te houden. Uiteindelijk heeft Timberprint besloten alleen nog hout met whitewash afwerking aan te bieden. Het resultaat is direct zichtbaar, 99% van alle klanten is tevreden met de eerste print.
Alleen het beste hout
Bij de selectie van het hout kiest Timberprint alleen voor de beste kwaliteit. Bij het bestellen van hout kan een bedrijf kiezen uit drie verschillende klassen (D, C, en B). Klasse D vurenhout heeft de laagste kwaliteit, wat vooral inhoudt dat er veel noesten in zitten. Timberprint werkt voornamelijk met klasse B hout en af en toe met goede klasse C leveringen. Zo zorgen ze ervoor dat foto's niet worden 'verpest' door noesten. Dit hout is ook voorzien van het FSC keurmerk zodat je zeker weet dat je met goed hout te maken hebt.Ook voor de afwerking met whitewash kiezen ze voor hoogwaardige kwaliteit. De whitewash moet zo subtiel mogelijk zijn aangebracht zodat je de structuur van het hout nog wel ziet, maar de kleur van de foto zo min mogelijk wordt beïnvloed.Beste printer
Om de kwaliteit van de prints te kunnen garanderen, heeft Timberprint een van de nieuwste printers ter wereld aangeschaft. Van deze printer waren er vorig jaar slechts tien in gebruik, wereldwijd. Je kunt je voorstellen dat dit een grote voorsprong geeft op de concurrentie. Dat blijkt ook wel uit het feit dat zelfs techneuten van Fujifilm op bezoek wilden komen om met eigen ogen te zien wat deze printer kan. Uit de testresultaten van deze techneuten bleek dat Timberprint een hoger kleurbereik (meer kleuren en helderdere kleuren) wist te behalen dan andere bedrijven. Er is dus echt geïnvesteerd in kwaliteit. Tja, daar kan je alleen maar respect voor hebben.Altijd opzoek naar nieuwe houtsoorten
Vanaf het begin is Timberprint bezig met het testen van verschillende houtsoorten. Wat werkt wel, wat werkt niet? En vooral, wat is het effect van printen op elke houtsoort? Het afgelopen jaar heeft dat voor verrassende toevoegingen aan hun assortiment gezorgd.De enige die steigerhout aandurft
Als je een foto op hout bestelt, denk je misschien: "vurenhout of steigerhout daar zal wel niet zoveel verschil tussen zitten..". Maar niets is minder waar. Steigerhout heeft een hele andere structuur, kleur en bovendien moet er veel meer voorwerk worden verricht voordat erop geprint kan worden. Het steigerhout komt direct van de bouwplaats, dus het kan zijn dat er beschadigingen op zitten. Bovendien zit er vaak specie op de planken. Daarom wordt het hout eerst geschuurd voordat erop wordt geprint. Vooral het schuren van de planken is erg arbeidsintensief. Timberprint is momenteel dan ook de enige aanbieder waarbij deze houtsoort aangeboden wordt. Wil je een foto op steigerhout bestellen? Bedenk je dat de foto een verouderd effect mee krijgt door de structuur en dat kleuren veel donkerder worden omdat er geen whitewash wordt gebruikt.
Een bamboe van 35 KG?!?
Het idee van een foto op bamboe is eigenlijk afgeleid van het fotolijstje. Een klein lijstje dat je op je bureau zet met een mooie foto van je familie of vrienden. Dat idee klopt voor het grootste gedeelte. De meeste klanten bestellen foto's op bamboe in kleine formaten. Maar, zo vertelt Raymon, er is één klant geweest die het toch iets groter wilde, namelijk een foto van 100x100 cm! Nu denk je misschien, wat maakt dat uit, bamboe is toch heel licht? Ja, een bamboestronk is licht. Maar het printen gebeurt op verlijmd bamboe. Het gewicht van deze print was uiteindelijk maar liefst 35 kilo!Niet zomaar een cadeaubon...
Aangezien Timberprint er alles aan doet om mensen enthousiast te maken over een foto op hout, doen ze zelfs wat speciaals met hun cadeaubon. In plaats van een standaard papiertje of digitaal bestand print Timberprint de cadeaubon uit op een dun stukje hout. Zo kan de ontvanger direct zien hoe een foto op hout er ongeveer uitziet en ervaart hij/zij het effect optimaal. Je kan bovendien een eigen persoonlijke boodschap toevoegen zodat de cadeaubon net dat beetje extra heeft. Ben je op zoek naar een origineel cadeau? Dan is de cadeaubon van Timberprint een aanrader.
Hoe zit het dan met de kwaliteit?
Vergelijk Canvas hecht grote waarde aan de kwaliteit van de aanbieders op de site. Daarom zijn we erg benieuwd of Timberprint de verwachtingen waar kan maken met betrekking tot de kwaliteit die ze claimen. Daarom hebben we foto's besteld op vier verschillende ondergronden: vurenhout, steigerhout, bamboe en berkenhout (berkenblok). Hierover later natuurlijk een uitgebreid review. Voor nu bekijken we het proces van bestellen en geven we een kleine preview van de bestelde foto's.Wat we al wel weten
Timberprint heeft het proces van bestellen tot afleveren zo ingericht dat kwaliteit overal terugkomt. De begint bij de techniek. Het volledige proces is geautomatiseerd. Nadat de klant een bestelling heeft geplaatst, wordt er direct een bevestigingsmail gestuurd naar de klant. Vervolgens kan de klant precies volgen waar in het proces de bestelling is: gereed voor printen, geprint, gereed voor verzending, verzonden en ontvangen. Doordat Timberprint afspraken heeft met de bezorger (DHL) weten ze zelfs wanneer de foto is afgeleverd. Aan het einde van het proces stuurt Timberprint nog een keer een mail om te vragen of alles naar wens is geweest om ervoor te zorgen dat de klant volledig tevreden is.
Klantreacties
Als we kijken naar de reacties van klanten zijn deze eigenlijk allemaal positief. Er is een extern bedrijf ingeschakeld om ervaringen van mensen te verzamelen, dus we weten dat deze betrouwbaar zijn. Hieronder is te zien hoe Timberprint scoort op kwaliteit, snelheid/levering, communicatie en betrouwbaarheid.
Geef een reactie